اولین وبلاگ تخصصی راه آهن برقی

مطالب جدید در وبلاگ جدید http://www.eere.mihanblog.com/

ترانسفورماتورهای راه آهن

ترانسفورماتورهای ABB Oy تجربۀ طولانی و مراجع بسیاری از سیستم های راه آهن متفاوت دارد و مسئولیت جهانی برای شرکت ABB برای تولید ترانسفورماتورهای راه آهنی وجود دارد.

ترانسفورماتورهای راه آهنی تولید شده به وسیلۀ شرکت ترانسفورماتورهای ABB Oy در Vassa در فنلاند عبارتند از:

· Autotransformers

· Booster transformers

· AC traction feeder transformers

· DC traction feeder transformers

· Traction static converter transformers

· Auxiliary transformers

· Isolation transformers

· ترانسفورماتورهای خودکار

· ترانسفورماتورهای بوستر(تقویت کننده)

· ترانسفورماتورهای فیدر(خورنده) انقباضی (کششی) AC

· ترانسفورماتورهای فیدر (خورنده) انقباضی (کششی) DC

· ترانسفورماتورهای مبدل استاتیک انقباضی (کششی)

· ترانسفورماتورهای کمکی

· ترانسفورماتورهای عایقی

برای دیدن متن کامل بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.........


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1387/10/30ساعت   توسط Admin  | 

آموزش 3 MATLAB

بخش ششم: ساخت متغير


متن کامل در ادامه ..............

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1387/10/24ساعت   توسط Admin  | 

آموزش 2 MATLAB

بخش چهارم : اجراي دموها

 بخش پنجم : استفاده از help

متن کامل در ادامه ..............


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 1387/10/24ساعت   توسط Admin  | 

آموزش 1 MATLAB

بخش اول - ملزومات و پيش نيازهاي آموزش MATLAB

بخش دوم - آموزش بسيار مقدماتي MATLAB

بخش سوم : اجراي نرم افزار MATLAB


متن کامل در ادامه ..............


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1387/10/23ساعت   توسط Admin  | 

مقدمه اي بر مطلب MATLAB

مطلب نام یکی از نرم‌افزارهای رایانه‌ای برای انجام محاسبات ریاضی است. واژه مطلب هم به معنی محیط محاسبات رقمی و هم به معنی خود زبان برنامه‌نویسی مربوطه است از ترکیب دو واژهٔ MATrix و LABratuary ایجاد شده است. این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه است، که در آن حتی اعداد عادی هم به عنوان ماتریس در نظر گرفته می‌شوند.

مقدمه اي بر مطلب MATLAB

مطلب نام يكي از نرم‌افزارهاي رايانه‌اي براي انجام محاسبات رياضي است. واژه مطلب هم به معني محيط محاسبات رقمي و هم به معني خود زبان برنامه‌نويسي مربوطه است از تركيب دو واژهٔ MATrix و LABratuary ايجاد شده است. اين نام حاكي از رويكرد ماتريس محور برنامه است، كه در آن حتي اعداد عادي هم به عنوان ماتريس در نظر گرفته مي‌شوند.

با نرم‌افزار مطلب مي‌توان ماتريس‌ها را به راحتي تغيير داد، توابع يا داده‌ها را ترسيم كرد، الگوريتم‌ها را اجرا كرد و همچنين صفحات رابط ميان كاربر و رايانه ايجاد كرد.

مطلب كه از محصولات شركت مث‌وركس (The MathWorks) است، براي گروه‌هاي مختلف مهندسان رشته‌هاي مختلف از جمله مهندسي برق، مكانيك، كامپيوتر و ... كاربرد بسياري دارد................................




ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه 1387/10/23ساعت   توسط Admin  | 

تصاویر تنها دانشکده راه آهن خاورمیانه

ادامه تصاویر..................................در.....................ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 1387/10/20ساعت   توسط Admin  | 

تصاویری از MagLev




ادامه تصاویر..................................در.....................ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1387/10/19ساعت   توسط Admin  | 

نخستین راه آهن برقی کشور در مسیر « تبریز- جلفا» بلااستفاده مانده است

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: با هزاران میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نخستین راه آهن برقی کشور در مسیر « تبریز- جلفا» بلااستفاده مانده است.


منبع خبر: fars
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1387/10/19ساعت   توسط Admin  | 

راه آهن اعلام کرد:ایران خودرو برنده مناقصه برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، کمیسیون معاملات راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس بررسی اسناد مربوطه، دو کنسرسیوم شروط و حداقل های لازم را برای ورود به مرحله بعد احراز کرده بودند که پس از بررس های به عمل آمده کنسرسیوم هیربدان ـ  برسان ـ واگن پارس ـ تام ایران خودرو به عنوان برنده این مناقصه تعیین شد.

این پروژه بالغ بر مبلغی حدود 712 میلیون یورو پس از امضای قراردادبه مدت 30 ماه به بهره برداری خواهد رسید.

با توجه به تاکیدات مقامات ارشد کشور بر توسعه حمل ونقل ریلی و سهم 40 درصدی محور خراسان در سفرهای ریلی  براساس مصوبه هیئت دولت مطالعات برقی کردن راه آهن آغاز و پس از طی مراحل لازم و اخذ تائید کمیسیون ماده 32 با تصویب مجلس محترم در بودجه سال 87 گنجانده شد و برنده مناقصه مربوطه تعیین شد.

قابلیت سرعت 200 کیلومتر برای قطارهای مسافری ، کاهش زمان سیر از 12 به 8 ساعت، کاهش مصرف سوخت ، امکان افزایش ظرفیت تا 50 میلیون نفر در  سال، قابلیت عبور قطارهای عریض مسافری و دو طبقه کانتینری، افزایش بهره وری واگن و لکوموتیو و کاهش هزینه های جانبی حمل و نقل از جمله مزایای این طرح است.

براساس این گزارش، سهم تام ایران خودرو در این پروژه 20 درصد، واگن پارس 28 درصد و مابقی سهم هیربدان ـ  برسان است.
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1387/10/19ساعت   توسط Admin  | 

نتیجه مناقصه راه آهن برقی تهران- مشهد تا پایان دی ماه مشخص می شود

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی گفت: نتیجه مناقصه برقی کردن راه آهن تهران- مشهد حداکثر تا پایان ماه جاری مشخص می شود.

حسن زیاری در گفتگو با مهر در این باره گفت: نتیجه این مناقصه قرار بود 5 دی ماه نهایی شود که به دلیل انجام بررسی بیشتر به نیمه دی موکول شد اما حداکثر تا پایان ماه جاری برنده مناقصه مشخص خواهد شد.

معاون وزیر راه و ترابری افزود: پس از اعلام برنده مناقصه عملیات اجرایی آن آغاز می شود و به دلیل پر تردد بودن این مسیر با استقبال مسافران مواجه می شود.

وی ادامه داد: اعتبار مورد نیاز این پروژه از سوی فاینانسور خارجی تامین می شود و این مسئله در شرایط فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است.

زیاری خاطر نشان کرد: هر چند انتقاداتی بر روند اجرایی این پروژه وارد شده است؛ اما اجرای آن می تواند منجر به رقابتی شدن قیمت بلیت هواپیما و قطار در این مسیر شود.

منبع: " خبرگزاري مهر "

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه 1387/10/19ساعت   توسط Admin  | 

ساخت تجهیزات اصلی راه آهن برقی

ساخت تجهیزات اصلی خط برقی راه آهن با قابلیت سرعت 160 کیلومتر در ساعت در داخل کشور امکانپذیر شد . 

عباس قربانعلی بیک مجری طرح برقی کردن راه آهن با اعلام این خبر به ایسنا اظهار کرد : با توجه به موفقیت بدست آمده در مرحله اول بنظر می آید با توجه به تجربیاتی که وزارت نیرو در زمینه خودکفایی صنعت برق در کشور دارد به زودی ساخت تجهیزات برقی با قابلیت سرعت 250 کیلومتر در ساعت و در مرحله بعد ساخت تجهیزات با قابلیت سرعت 350 کیلومتر در ساعت با تکیه بر توان داخلی امکان پذیر شود .
وی افزود : در این راستا اولین گام ساخت تجهیزات خط برقی با سرعت 160 کیلومتر در ساعت است .
مجری طرح برقی کردن راه آهن خاطر نشان کرد : در جهت گسترش شبکه ریلی به منظور فراهم کردن زمینه و دستیابی به تکنولوژی ساخت تجهیزات خط برقی اقدام به طراحی شبکه برقی یک خط فرعی در مسیر تبریز- جلفا کردیم که در نتیجه این خط به صورت برقی در آمده است .



منبع خبر: شرکت ساخت و توسعه و زیر بنا
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1387/10/19ساعت   توسط Admin  | 

فناوری مدرن مترو در گفت و گو با محسن هاشمی

بزرگراه فناوری - مهندس محسن هاشمی در حالی ‌که بر صندلی سخت و پرفشار مدیریت مترو تکیه ‌زده، از لبخند زدن و شوخی کردن ابایی ندارد. او صحبت از فشارها و مسایل مربوط به بودجه و هزینه را کنار گذاشته و با ما از فناوری تجهیزات به‌کار رفته در مترو می‌گوید و از نصب سیستم‌های آلمانی و حرکت قطارهای چینی در تونل عباس‌آباد تا برنامه‌هایش برای احداث خطوط هشت‌گانه مترو طی سه برنامه توسعه را برای ما توضیح می‌دهد.

هاشمی با بیش از 13 سال سابقه مدیریتی در مترو هم‌اکنون به‌دنبال یک میلیاردمین مسافرش است تا در افتتاح ایستگاه‌های جدیدش از او تقدیر ‌کند. مهندس هاشمی در کنار صحبت‌های فنی می‌گوید که هرگاه از کار خسته می‌شود، وارد مترو می‌شود تا با دیدن مسافران و مردم انگیزه‌ای دوباره بگیرد. از او نپرسیدیم که در کدام ایستگاه یا خط سوار مترو می‌شود و آیا احساس قرار گرفتن در کنسرو انسانی را در واگن‌های شلوغ مترو تجربه کرده است یا نه، اما خود او بهترین خاطراتش را مربوط به برخورد با مسافران و مردم در مترو می‌داند. گفت‌وگوی ما در مورد فناوری و تجهیزات مترو با پاسخ‌های مطمئن و پرغرور او مواجه شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1387/10/19ساعت   توسط Admin  | 

ايمني در حمل و نقل ريلي الكتريكي : جريانهاي سرگردان و پتانسيل ريل به زمين و راههاي كاهش اثرات مضر آن

انرژي محرك در لكوموتيوهاي ديزل و برقي ٬ صرف راه اندازي تراكشن موتورها مي شود . لكوموتيوهاي برقي انرژي الكتريكي مورد نياز تراكشن موتورهاي خود را مستقيماً از طريق شبكه تغذيه كه به ۲ صورت خط بالا سري يا ريل سوم است تامين مي كنند . يكي از انواع خط وط تراكشن الكتريكي خطوط DC يا جريان مستقيم مي باشند . انرژي الكتريكي در محلي كه پست كشش ۱ ناميده مي شود به سيستم راه آهن برقي تحويل مي گردد . جريان تراكشني تامين شده توسط پست كشش از طريق شبكه تغذيه به وسيله تراكشني رسانده مي شود ٬ سپس از طريق ريلها به سمت باسبار منفي پست كشش باز مي گردد . از آنجا كه ريلهاي حركتي نسبت به زمين به طور كامل عايق نيستند بخشي از جريان مسير برگشت به داخل زمين نشت پيدا مي كند . اين جريان نشتي به زمين نفوذ كرده و يك مسير موازي با مسير اصلي برگشت جريان ( ريلها ) را از درون زمين ايجاد خواهد كرد و از طريق زمين به سوي منبع تغذيه كه همان پست تراكشن ( باس بار منفي پست ) باز خواهد گشت ٬ به اين جريان نشت پيدا كرده به داخل زمين ٬ جريان سرگردان ۲ گفته مي شود . مهمترين عناصر تشكيل دهنده مسير جريانهاي سرگردان خطوط لوله فلزي قرار گرفته در داخل زمين و تقويت كننده هاي فلزي داخل بتن تقويت شده مي باشند . مهمترين آثار سوء اين جريانه اي سرگردان خوردگي الكتروشيميائي خطوط لوله فلزي و ساختارهاي فلزي است كه ناشي از يونيزاسيون خاك در اثر عبور اين جريانهاي سرگردان مي باشد كه در اثر آن لوله ها ٬ سازه هاي فلزي ٬ تقويت كننده هاي بتن مسلح و . . . دچار خوردگي الكتروشيميائي مي شوند و با خطر و ريسك جدي مواجه مي شوند . در واقع تاسيسات فلزي كه بايد داراي عمر مفيدي در حدود 40 تا 50 سال باشند در صورت مواجه با اين جريانهاي سرگردان عمر مفيدشان به شدت كاهش يافته و بر حسب شدت جريان به 10 ت20 سال كاهش خواهد يافت . در اين مقاله همچنين پارامترهاي مختلفي كه بر روي ميزان جريانهاي سرگردان اثرگذار هستند ارائه مي شوند . سپس اصول كلي كنترل اين جريانهاي سرگردان ارائه مي شوند . همچنين روشهاي اندازه گيري جريانهاي سرگردان عنوان مي شوند و در نهايت شدت جريان سرگردان در يك خط مفروض توسط شبيه سازي انجام شده برپايه يكي از اين روشهاي اندازه گيري ( روش اندازه گيري جريانهاي سرگردان برحسب نوع سيستم زمين ) ارائه مي شود .



دریافت اصل مقاله: در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 1387/10/19ساعت   توسط Admin  |